niedziela, 20 marca 2011

Wizyta partnerów z Hiszpanii i Polski w Ristijärvi 16-20.03.2011

17.03.2011r. W czwartek rano miało miejsce uroczyste powitanie gości -nas oraz nauczycieli z Hiszpanii- w sali koncertowej szkoły w Ristijärvi.

Fińscy uczniowie zaprezentowali spektakl pt.„Kalevala” oraz przedstawili historie opowiadające o życiu fińskich chłopów. Szkolny zespół zagrał kilka fińskich utworów dawnych i współczesnych.

Następnie opowiedzieliśmy fińskim uczniom o Bydgoszczy i naszej szkole. Podobną prezentację przygotowali nauczyciele z Hiszpanii. Gospodarze podarowali nam t-shirty z logo projektu.

Po przekąskach mieliśmy okazję obejrzeć różnorodne zajęcia i poznać bliżej specyfikę fińskiej szkoły.

Jeszcze przed obiadem udaliśmy się do hali Virtaala, w której odbył się spektakl kukiełkowy "Kalevala " wykonany przez Miejski Teatr Kajaani.

Po południu , ponieważ dopisywała pogoda , jeździliśmy na łyżwach i zagraliśmy w popularną grę „kolkka” na szkolnym lodowisku.

Kolejnym punktem programu było zwiedzenie lokalnego przedszkola, kościoła i muzeum prezentującego historię szkoły. Mogliśmy zasiąść w szkolnych ławkach i poczuć klimat dawnej fińskiej szkoły.

Po mile spędzonym chwilach nadszedł czas na wspólne przygotowanie tradycyjnego fińskiego posiłku w szkolnej sali gospodarstwa domowego.

Następnie odwiedziliśmy „Kaukametsä” Centrum Kongresu i Kultury w Kajaani i obejrzeliśmy wystawę o życiu Elias Lönnrot, która spisała legendy i przyczyniła się do powstania „Kalavali.”

18.03r. W piątek rano gospodarze zorganizowali zajęcia na świeżym powietrzu w Ukkohalla Ski Resort w Hyrynsalmi, niedaleko Ristijärvi. Mieliśmy okazję pojeździć na nartach biegowych i zjazdowych. Niemałych emocji dostarczyła nam przejażdżka zaprzęgiem reniferów.

Po południu wróciliśmy do Ristijärvi i odwiedziliśmy wystawę psów Kalevala w lokalnej bibliotece. To nie był jednak koniec atrakcji. Wieczorem czekała nas uczta duchowa - sztuka teatralna na scenie Generaattori, a po niej międzynarodowa kolacja w restauracji Tolero.

19.03.2011r. W sobotę została zorganizowana wycieczka do Kuhmo, miasta przy wschodniej granicy z Rosją. Odwiedziliśmy Centrum Przyrody „Petola”, które prezentuje m.in. informacje na temat fińskich drapieżników: niedźwiedzia brunatnego, wilka, rysia i rosomaka.

Następnie zwiedziliśmy wioskę Kalevala, która jest przykładem dawnej fińskiej osady. Na koniec naszej wycieczki wszyscy spróbowaliśmy wędrówki w rakietach śnieżnych i łowienia ryb na jeziorze Oulujärvi.

Po dniu pełnym wrażeń mieliśmy przyjemność skorzystania z sauny w hotelu w Kajaani.

20.03.2011r. W niedzielne przedpołudnie odwiedziliśmy Muzeum Sztuki w Kajaani. To był ostatni punkt naszego programu , po którym ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.